Tuesday, 29 December 2015

Badges Untuk Sukarelawan ATJ

Teks: Amal till Jannah
Foto: amaltill jannah

Alhamdulillah..

Berita baik buat sukarelawan ATJ, persiapan badges sebagai tanda penghargaan kami kepada semua sukarelawan sudah siap.

Lawakan design badges ATJ?

Terima kasih diucapkan buat designer amal ATJ iaitu saudari Fida. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas budi dan jasanya.

Header blog ATJ juga disediakan oleh saudari Fida.

Mari sertai kami sebagai sukarelawan ATJ


Read More...

Friday, 25 December 2015

Kit Asnaf Gelandangan

Teks : Amal Till Jannah
Foto : ATJ 



PROJEK ASNAF GELANDANGAN (KIT AG) AMAL TILL JANNAH
.
.
RM10 untuk kit selimut
.
RM10 untuk kit solat (kain sarung/kain batik, sepersalinan)
.
RM 10 untuk kit alas kalis air
.
HANYA RM30 untuk KIT AG
.
Sudikah sahabat-sahabat membantu kami untuk memberi sedikit keselesaan kepada asnaf gelandangan ini.
.
Pasti seronok jika kita dapat melihat sedikit sinar kegembiraan yang terpancar di wajah-wajah mereka.
.
Jom bantu kami untuk bantu mereka. Kami perlukan lebih 100 KIT AG.

Siapa yang mahu bersama kami team AMAL TILL JANNAH untuk membantu mereka.

Saya tahu, semua sahabat saya di sini pasti boleh bantu kan???


Terimaksih semua sahabat. Semoga Allah jua yang merahmati usaha kita

Read More...

Wednesday, 23 December 2015

Bantuan Dari Badan Amal Till Jannah

Teks : Amal Till Jannah
Foto : ATJ

 
Alhamdullilah.

Terima kasih kepada Puan Rosya, pengasas ATJ yang membantu menyalurkan sumbangan mereka yang menyumbang untuk Nur Rahmah bagi kelengkapan bayi.

Semoga urusan puan ini di permudahkan olehNYA dan selamat melahirkan permata hatinya pada bulan Mac nanti.

Saya masih mendapat whatsap dan PM dari mereka yang mahu menyumbang lagi.

In shaa Allah, sumbangan anda masih boleh di salurkan terus ke Wangsa Maju.
‪#‎atj‬

 ***************************************************
Ini kisah Adik Nur Rahmah yang kami kongsi di facebook dan fanpage Amal Till Jannah 


.
 
Assalammualaikum.
Baru sebentar tadi saya menghubungi adik Nur Rahmah yang memerlukan bantuan kelengkapan baby untuk bersalin pada bulan 3 tahun hadapan.

Mengikut kata Nur Rahmah, beliau telah di halau dari rumah pada bulan 10 yang lepas akibat tidak dapat membayar sewa rumah di sebabkan suaminya menghilangkan diri.
Selain daripada anak yang di kandungkan sekarang, beliau juga mempunyai 4 orang anak yang lain berumur antara 1 tahun sehingga 4 tahun.

Anak-anaknya yang lain juga tidak mempunyai baju selain baju yang sempat di ambil ketika keluar dari rumah sewa tersebut.

Sekarang, beliau menumpang di rumah makcik di Kajang. Seminggu rumah makcik A, seminggu rumah makcik B sehinggalah permohonan untuk mendapatkan rumah di luluskan oleh pihak zakat.
Sehubungan itu, saya dan team Amal Till Jannah akan mengumpul kelengkapan barangan baby tersebut dan di serahkan kepada beliau pada minggu ini.

Untuk anda yang ingin turut sama menyumbang, boleh turut menyumbang sumbangan anda kepada saya di Wangsa Maju (please PM saya),atau yang jauh boleh menyumbang wang ringgit dan kami tim ATJ akan membeli kelengkapan-kelengkapan tersebut.

Kelengkapan-kelengkapan yang akan di beli :
+ Minyak bayi
+ Barut
+ Kain bedung
+ Pampers
+ Stokin / sarung tangan
+ Selimut
+ Botol susu
+ Baju NB
+ Susu (untuk anak nya yang berumur 1 hingga 4 tahun)

Mohon PM Puan Anys Idayu Zakaria untuk maklumat no akaun (sumbangan wang).

Terima kasih.

 
Read More...

Sunday, 20 December 2015

Sukarelawan Kit Prihatin Gelandangan Diperlukan

#SUKARELAWANDIPERLUKAN

Alhamdulillah..hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk program khas AMAL TILL JANNAH bersama Asnaf Gelandangan ini..

👉insyaAllah Program akan diadakan pd 25 Disember 2015😊

PROJEK ASNAF GELANDANGAN ( KIT AG ) AMAL TILL JANNAH .

RM10 KIT SELIMUT ( BLANKET ) .

RM10 KIT SOLAT ( KAIN SARUNG /KAIN SOLAT ) .

RM10 KIT ALAS KALIS AIR .

HANYA RM30 UNTUK KIT AG .


Mohon share jika ada yg berniat utk menyumbang..tima kasih

#SUKARELAWANDIPERLUKAN

👉pada yg berminat utk bersama2 ATJ waktu pengagihan KIT ASNAF GELANDANGAN ..bolehla pm/wassap sy Puan Rosya 0192314480

Atau Admin Program Gelandangan Pn Anys Idayu (017-7912993)

Lokasi: Sekitar IbuKota/Puduraya
✏Tempat dan masa berkumpul saya akan update kemudian ye..tima kasih

📱sijil penghargaan akan disediakan bg yg menyertai program ini😊😊

📱Mohon panjangkan nama penuh dan ic pd admin pn rosya jika ada yg berminat utk sertai kami pada tarikh tersebut..tima kasih


Read More...

Wednesday, 16 December 2015

Wakaf Kerusi Roda

Teks: Amal till Jannah
Foto: Amal till Jannah


Alhamdulillah..

Pihak ATJ  baru sahaja berjaya mendapatkan sebuah kerusi roda untuk diwakafkan bulan Disember ni..insyaAllah Jumaat minggu ini pada 18 Disember,pihak ATJ akan hantarkan kerusi roda ini kepada wakil jemaah kita d kajang supaya disampaikan dan diwakafkan kpd pesakit OKU di Kuala Pilah..

Semoga kita sama-sama terus istiqamah membantu saudara kita yg lain..ada bbrp kes oku yg masih mnunggu kerusi roda. InsyaAllah sama-sama kita sharing setiap kebaikan semoga semuanya mndapat kebaikan yg sama..insyaAllah


Program Wakaf Kerusi Roda di ATJ merupakan salah satu program bulanan. Jika kalian berminat untuk berwakaf di tabung ini bolehlah terus isikan pada borang sumbangan kami ya.

Sekian, semoga bertemu lagi.


Read More...

Program Keusahawanan ATJ

Saya sangat-sangat cadangkan suri yang terlibat dengan bisnes tidak kira secara online ataupun offline, ambil tahu tentang aliran kewangan bisnes kalian. Walau kalian tidak membuat kerja-kerja mengemaskini akaun tetapi kalian mesti ambil tahu aliran masuk dan keluar. Jika kita lepas tangan pada rakan kongsi ataupun orang lain, kebarangkalian untuk kalian ditipu amat cerah. Sudah ada dua tiga rakan yang berkongsi pengalaman kepada saya.
.
.
Bertindak sekarang sebelum terlambat. Bunyi macam remeh tetapi ia adalah langkah keselamatan.
Antara tips penting yang sering diingatkan oleh trainer:
.
.
Duit bisnes adalah duit "Perniagaan".
Duit personal adalah duit "SENDIRI"
+ Jangan sesekali dicampur-adukkan duit Bisnes dengan duit "Personal".
+ Jangan Gunakan duit Bisnes untuk kegunaan Personal
+Jangan gunakan duit Personal untuk kegunaan Bisnes.
Kadang-kadang bukan orang luar yang curi tetapi kita sendiri yang curi duit bisnes kita sendiri.
.
.
Kalau setiap hari ambil 5 sen, lama-lama untung entah ke mana, rugi memanjang. Tengok jualan memanjang beribu-ribu tetapi bila buat "balancing" akaun, rupa-rupanya tidak pernah untung. Nak salahkan siapa?
Nampak remeh tetapi setiap sen yang mengalir menentukan untung rugi sesebuah bisnes.
.
Alhamdulillah.
Pendaftaran kelas asas akaun sudah dibuka:
[Kelas asas akaun bulan DISEMBER 2015]
Kelas Asas Akaun secara ONLINE - 2 tempat lagi.
Tarikh: 20/12/15 Ahad
Yuran : RM 150.00
Masa: 9.30pg - 12.30tgh
Modul 1: Basic book keeping.
Bagaimana merekod buku simpan kira?
Modul 2: Pengenalan kepada asas perniagaan dan fungsinya.
-Mengenal dan belajar kepentingan dokumen.
- Invois, cash, bil, resit, purchase order

Bagi yang berminat boleh pm direct ke inbox AMAL TILL Jannah


****************************************************************

Insya Allah tahun 2016 ATJ akan buka satu ruangan beriklan untuk usahawan dan jemaah ATJ.

Tujuan kami untuk membantu meningkatkan ekonomi ummat Islam supaya lebih ramai dapat manfaat dan kebaikan.


Insya Allah nanti kami akan update info terkini untuk Program Usahawan ATJ 
Read More...

Tuesday, 15 December 2015

Info Terkini Program ATJ

Teks : Amal Till Jannah

Sedikit info updated:
1. InsyaAllah esok sy akan ambil sijil2 pgram ibadah korban/akikah d kemboja yg ada sdkit delay krn msalh komputer..maaf lmbat atas sebab tersebut..nanti sy akan poskn kpd jemaah2 yg terlibat..

2. Minggu ini sy akan buat persiapan utk Kit Kasih Anak Yatim..agihan bermula pd 20hb Dis..

3. Program Sedekah Jumaat/sesuap rezki/wakaf quran/wakaf kerusi roda/kit tahfiz (mingguan/bulanan) adalah seperti biasa

4. Mohon jemaah membuat bayaran utk Jualan Amal BackPack yg ditempah..pm sy alamat utk pos kecuali mereka yg amik COD..tima kasih
(Nanti sy akan listkan nama..mohon jemaah letakkn warna beg yg diminati..sama ada Merah atau Biru)

5. Jutaan terima kasih pada pihak yg telah mebuat bayaran Wakaf bg Buku Keajaiban Allah Tempat Meminta..saya terima bg pihak ATJ..dan akan diagihkan dan diwakafkan kpd anak yatim/asnaf/tempat yg memerlukan..alhamdulillah..syukur pada Allah..jarang kita dapat offer dr penerbit buku..insyaAllah Allah nk bg ganjaran besar buat kita tu..

6. jutaan terima kasih juga pada semua sukarelawan yg terlibat dlm semua program amal till jannah..tidak lupa pd pihak yg turut mengviralkn risalah2 amal ATJ..ini adalah kejayaan semua pihak dengan izin drNyatahniah

7.bersempena Maulidur Rasul pd 24hb Disember..insyaAllah ATJ akan lagi sekali menziarahi gelandangan utk sumbangan Kit Solat (pelikat +baju sembahyang) ,blanket dan tikar kalis air..kempen bermula dr 14 Dis hingga 24 Disember..poster kempen sdg didraft..info ringkas dlu ye..

8.mohon juga doa dr para jemaah untuk kerja2 urusan perancangan Wakaf Masjid/Tahfiz/sek agama/pusat komuniti ummah yg bakal direncanakan d sekitar Tg. Bidara, Melaka berjalan lancar..sy akan cuba usahakan yg terbaik..Allah jua yg sebaik2 penentu..semoga kita sama2 dapat menyumbang untuk projek wakaf mega ini..insyaAllah..nantikan update dr saya setelah pbincangan selesai..sy juga amat mengalu2kan pihak jemaah yg pernah terlibat sec lansung/tdk lansung dlm program sebegini utk memberikn pandangan dan tunjuk ajar kpd pihak ATJ khasnya utk sama2 membangunkan pusat ibadah komuniti setempat..insyaAllah

Cukup sekadar itu..maaf mngambil masa yg pjg utk jemaah semua mbacanya

Jazakallahukhair..

.
Salam perjuangan Fillah
Rosya

Read More...

Monday, 14 December 2015

Kit Kasih Anak Yatim dan Asnaf lagi beberapa hari sahaja lagi

Alhamdulillah.. Satu lagi program akhir tahun ATJ iaitu kit kasih anak yatim dan asnaf telah mencapai 100 kit.

Target kami sebanyak 200 kit, masih ada sedikit masa. Harapan masih tinggi. Manalah tahu ada esok lusa tambahan lagi buat anak-anak yatim ini.

Doakan ya.


Read More...

Program WAKAF BUKU "KEAJAIBAN ALLAH TEMPAT MEMINTA"

Program WAKAF BUKU "KEAJAIBAN ALLAH TEMPAT MEMINTA" -RM6 senaskah edisi penuh (harga Asal RM18)

Pd jemaah yg nk mewakafkan BUKU TERSEBUT boleh mula isikan nama dan jumlah naskah yg ingin diwakafkan..bayaran utk BUKU TERSEBUT apabila kuantiti minimum 100 buah naskah telah dicapai..baru layak utk mendapat harga RM6 senaskah..(dr pihak Penerbit buku)

Sila isikan nama dan jumlah naskah di bawah..copy n paste..tima kasih

*buku2 yg diwakafkan ini akan diberikan kpd warga gelandangan/rumah anak2 yatim/asnaf yg memerlukan.

Bagi jemaah yg ingin memiliki buku ini boleh juga submit order..bezanya nt jemaah cuma perlu mnambah kos pengeposan buku k alamat masing2harap maklum tima kasih

NAMA ------JUMLAH NASKAH

1.Jumma (6 wakaf +1 sendiri)
2.Emme Marina (5 buah) - 1 sdri
3. Norsulisa Musa (6 buah ) - 1 sdri
4. Rosyamila (10 buah)
5. Siti zaharah (6 buah) - 1 sendiri
6.ahmad fahmi ishak-(20 buah)
7.Hamba Allah- (100 buah)
8. Lin- (5 wakaf)
9.intan - (5 wakaf) & (5 sendiri)                          10.rahiela (5 wakaf ) 2 sndr

Buat masa ini sebanyak 168 buah buku telah ditempah.

Bagi pembaca yang inginkan untuk berwakaf dan memiliki buku ini untuk diri sendiri. Mohon terus menghubungi kami di talian tertera di gambar ye.

Tempahan wakaf buku ini dibuka sehingga diberitahu ya.


Read More...

Sunday, 13 December 2015

Kit Prihatin Asnaf 11 Disember 2015

Teks: Amal till jannah
Foto: Amal till jannah

Alhamdulillah. Syukur ke hadrat Ilahi atas kesihatan dan cuaca yang baik semasa kami menyempurnakan aktiviti program "kit prihatin asnaf" bagi gelandangan pada 11 Disember 2015. Juga merupakan antara program penghujung kami pada tahun 2015. Buat pengetahuan pembaca dan followers ATJ, ini merupakan program gelandangan yang ketiga dilancarkan. Pertama kali kami lancarkan program ini semasa bulan Ramadhan dan keduanya atas permintaan dan keprihatin warga ATJ ingin berkongsi kemeriahan hari raya bersama-sama warga gelandangan.

Mereka merupakan masyarakat yang patut kita dekati, disamping menjadi iktibar dan pengajaran buat kita sebagai hamba Allah yang bernasib baik. Kerana tidak seperti mereka, kita diberikan rezeki yang lebih, mendapatkan tempat berteduh yang jauh lebih selamat dan dapat dipanggil sebagai "home sweet home" sedangkan mereka... Tinggal dan tidur di lorong kedai beralaskan kotak sebagai tilam, pakaian yang kotor dan kebersihan diri yang tidak terjaga. Ini baru bab fizikal atau luaran yang kita nampak. Dari pandangan sudut sebagai orang yang beragama Islam. Agaknya bagaimana mereka menyempurnakan diri mereka sebagai hambaNya? Atas sebab inilah kami mahu sentiasa mendekatkan diri kepada mereka, bukan sahaja diberikan bantuan seperti makanan, pakaian atau alas tidur yang lebih baik tetapi juga makanan kepada hati mereka. Kerna walau siapa pun juga kita, kepada Allah jua kita kembali.. Bagaimana diri kita hari ini, beruntungkah atau bernasib malangkah bukanlah ukuran kepada Allah. Yang menjadi ukuran ialah bagaimana kita sebagai hambanya mampu melaksanakan perintah Nya dengan baik dan sesempurna mungkin.

Kami turut berterima kasih kepada sukarelawan-sukarelawan yang sudi turun dari jauh untuk turut serta dalam membantu kami menjalankan program ini. Program ini dijalankan pada jam 10 malam tadi berdekatan area puduraya. Kami berkumpul di Mydin puduraya sebelum berjumpa warga gelandangan. Alhamdulillah untuk program ini kami dapat menyiapkan 100 kit bagi 100 orang. Sesungguhnya kita faham bahawa jumlah mereka adalah jauh lebih ramai namun kita tetap berikan sumbangan yang bantuan sebanyak mungkin yang mampu kita berikan buat mereka ini.

Harapan saya buat pembaca entri ini, bukanlah sekadar memberitahu perjalanan kejayaan program  tetapi untuk mengajak pembaca sama-sama muhasabah diri kita agar menjadi manusia yang lebih bersyukur. Bersyukurlah walau sekecil zarah atas setiap nikmat, nafas, atau apa sahaja yang masih ada disekeliling anda. Hargai mereka yang bersama dengan anda susah dan senang, kerna esok lusa kita tidak tahu bagaimana aturan Allah atas hidup kita. Sesunguhnya segala yang kita miliki bukanlah milik kita tetapi pinjaman dari Nya sahaja. Begitu juga dengan warga gelandangan ini, jangan dipandang hina atau jijik, bukan mereka mahukan kehidupan ini. Bantulah sebaiknya, hulurkanlah senyuman atau sumbangan dan bertuturlah sehemahnya. Mereka juga adalah hamba Allah yang menghirup udara yang sama seperti kita. Semoga di lain waktu dapat sertai lagi aktiviti kami bersama warga gelandangan ya?


Banyak lagi gambar yang boleh dikongsikan. Kalian lihatlah bagaimana mereka berteduh. Sedih dan sayu hati kami rasakan. Bagaimana jika hujan menimpa? Dingin malam biasanya kita membaluti diri dengan selimut. Itu pun mengigil dibuatnya. Guruh dan kilat lagi menyentak lena tidur kita bukan?



Saya kongsikan pengalaman dan pengajaran daripada semua ajk yang terlibat dalam program ini. Tiada satu yang diedit, biar kita sama-sama rasa apa yang mereka rasa.

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Byk yg kita bole pelajari dan ambil iktibar dr kehidupan mereka

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Ada seorg pakcik mgkin kotaknya dh basah..bila dia nmpak sy letak bbrp kotak kosong..cepat2 berlari dtg amik kotak sblm org lain ambil..ya Allah..susah nk gambarkn..bila kita lihat dgn mata sdr..kotak itu terlalu berharga buat mereka

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Ada yg berebut2 baju terpakai..masyaAllah..ini br d Malaysia..x perlu kita pergi jauhpun..byk sbnarnya yg patut kita syukuri dgn segala nikmat yg Allah berikan..mudah2an kita semua sentiasa dberikn petunjuk dn hidayah drNya agar sentiasa membantu mereka yg memerlukan..dan sentiasa redha dn bersyukur dgn segala kurniaanNya..insyaAllah

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Ada juga yg kesejukan..minta blanket..ini yg x mampu sy nk tahan..sememangnya target asal mmg sy nk belikn utk mereka..cuma kita x ckup dana..tapi insyaAllah sy akan cuba usahakn slps ni..

[09:56, 12/12/2015] ATJ rosya: InsyaAllah..sy dh mula pikir utk kumpulkn blanket..x dpt yg baru pn x pe..jika jemaah ada lebihan blanket yg x digunakan..bole kirim kpd sy ye..sy cuba kumpulkn mana yg ada..skrg musim hujan..mgkin mereka jga kesejukan..

[12:56, 12/12/2015] ATJ rosya: Thanks wani utk gambar2 tu..ya Allah..sebak plk tgokkrn cuba byangkn jika kita dtempt mereka..Allahurabbi..betulla..Allah x memandang harta,paras rupa,pangkat dll..tapi Allah menilai sekeping hati..mungkin hari ni mereka tidak punya apa2..namun mereka masih punya HATI..sama macam kita..semoga kita sama2 doakn semoga HATI mereka tabah dan yang paling penting dberikan kekuatan hidayah olehNya..amin

[13:12, 12/12/2015] ATJ rosya: Satu yg sy puji sikap mereka ini..walaupun mereka ni hidup dn tidur d kaki lima dgn ramai2 mcm tu..mereka x lupa kawan2..dn jrg nmpak ada psengketaan/pgaduhan..bila sy renung balik kbyakan yg blku dlm sesetgh family..kdg2 ada shj ujian2 psengketaan antara adik beradik/jiran ttga/saudara marasbnarnya kita bole fikir knp ia berlaku..mgkin adakalanya dsbabkn harta benda/iri hati dsbgainya..wallahualam..
Tp pd mereka semua tu x wujud..krn mereka x punya apa2..pd mereka semua rakan2 mereka mpunyai nasib yg sama..semoga sdkit sbyk kita dpt amik iktibar..sejauh mana pn kita berada..pokok pangkalnya hati kena sentiasa bersyukur dn redha...insyaAllah..kita akan lbh tenang mghadapi ujian2 kehidupan..

[13:17, 12/12/2015] Atj Ustaz Fahmi Admin Kit Tahfiz: Kita boleh menilai sendiri dari punca semua ni...antara yg sy dpt belajar smlm :

1) kuasa wang zakat tdk dpt disalurkan dgn adil
2) permasalahan ilmu agama dalam.diri( bg org islam)
3) peranan kawan2@ family@ dlm kekeluargaan sudah hilang..dgn kata lain..tdk dpt sokongan dari family.sndiri...

Ini pengamatan sy..yg baru belaja ttg kehidupan di celah jalan2.kotor..

[13:21, 12/12/2015] ATJ rosya: Betul ustaz..kita x perlu megah utk tunjuk hebat d mata dunia..sedangkan rakyat d negara kita sdr diabaikan hak dan keperluan mereka yg benar2 memerlukan..

[13:23, 12/12/2015] Atj Ustaz Fahmi Admin Kit Tahfiz: Sy takut akhirat nti golongan gelandangan ni akan tuntut " hak " dia depan allah...kenapa org islam masih hina dan x menolong mereka ...sdgkan mereka minta kehidupan yg baik..
Bkn minta harta atau pangkat.
Berbeza minta " kehidupan" dan " harta dunia"..

[13:25, 12/12/2015] Atj Ustaz Fahmi Admin Kit Tahfiz: Pada masa itu...ape kita nak.jawab..sdgkan buku amalan sudah di buka..saksi anggota sudah bercakap..malaikat sudah jalankan tugas mncatat amalan baik buruk kita...

[13:38, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Sama dengan ape yg akak fikirkan .
Disaat kita mengejar kekayaan tapi kita lupa dengan nasib mereka . kita jauh dengan mereka .

[14:31, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Semalam waktu round² area gelandangan akak tgk ade yg kusyuk tengah baca buku MMR ngan ATM .

[14:31, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Mereka juga perlukan ilmu juga . semoga lepas ni kita lebih dekat dgn mereka .

[15:46, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Semalam kita sediakan 100 pax setiap sorang pun x smpai 5 minit dah kena serbu . x sempat keluar kereta dah ade yg tunggu kat belakang kereta

[15:49, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Perasaan sedih sbb ade yg x dpt . x dpt nak gambarkan perasaan waktu tu . cuma ade ade termenung jauh je wktu perjalanan nak balik ke bentong .

[15:50, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Kesian tgk dorang makan. Selera sangat m

[15:51, 12/12/2015] ‪+60 16-328 7483‬: Kak Yong mcm tu dng keadaan kesihatan kak Yong alhamdullilah kak Yong dapat pergi dng sokongan anak 2 hero alhamdullilah

[15:51, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Wani yg duduk dgn dorang borak² tanye mereka dari mana , ade keluarga ke tak pun tak tahan bau menyegat kat situ . ade yg tggu keluarga . kata nya keluarga nak jemput tapi x dtg² . smpai sakit . ade gambar makcik yg agak berumur wanie masukan dlm group tdi .

[15:52, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Ade yg cerita mcm merapu² . hehe . kesian mcm perlukan kasih sayang . ade yg baca buku mmr dan atm dgn kusyuk . smpai ade yg minta sendiri kat ust buku sbb nak baca m mereka juga dahagakan ilmu dan support kita . InsyaAllah next time nak duduk lebih lama dgn mereka .

Jutaan terima kasih kami ucapkan buat sesiapa sahaja yang telah turut membantu kami dan yang telah menyumbangkan derma dalam menjayakan program "kit prihatin asnaf" bersama gelandangan. Atas kesinambungan program ini juga, cadangan untuk menubuhkan satu program bagi mengumpulkan;

1. Selimut
2. Sheet waterproof
3. Baju terpakai
4. Telekung
5. Kain pelikat
6. Buku agama

Akhir kata dari kami, kami juga menyusun jari memohon ampun jika sepanjang program ini ada banyak kekurangan dari pihak kami. Semoga setiap kekurangan ini dapat kami perbaiki di aktiviti-aktiviti masa hadapan. Amin


Read More...

Wednesday, 2 December 2015

Adab-adab zakat dan bersedekah

Dalam kehidupan kita seharian ini kita diberi masa oleh Allah Taala sebanyak 24 jam sehari semalam.Ini bererti nikmat masa dan waktu ini merupakan modal atau peluang kita untuk memperbanyakkan amal ibadah kita.Maka menjadi tanggungjawab dan sifat amanah dalam diri kita ini untuk mengisi masa yang diberi hanya untuk beribadah kepada Allah Taala tuhan sekalian alam.

Pada kali ini suka penulis ingin berkongsi sedikit ilmu dengan pembaca sekalian berkaitan dengan adab-adab atau akhlak dalam bersedekah dan zakat.Seperti sedia maklum ibadah zakat merupakan salah satu perkara asas yang terkandung dalam rukun islam,bahkan ia menjadi pemisah antara hak dan batil bagi seseorang islam.Ibadah sedekah pula merupakan satu ibadah sunat muakkad yang di tuntut oleh semua orang bagi membantu mereka yang memerlukan.

Disini terdapat beberapa adab-adab kita dalam bersedekah atau zakat yang mana sedikit sebanyak boleh membantu kita dalam mencapai kefahaman bagi diri kita .Antara adab-adabnya ialah:

1)Zakat dikeluarkan hanya kerana Allah Taala.
   ~Mengeluarkan zakat mestilah untuk mendapat keredhaan Allah Taala dan bukan kerana untk mendapat sanjungan atau pujian dari orang ramai atas ibadah kita.Ini kerana mereka yang bersedekah atau mengeluarkan zakat dengan tujuan riak atau takbur akan mendapat balasan azab yang pedih dari Allah Taala dihari kiamat kelak.

Firman Allah Taala dalam surah al lail ayat 17-21 yang bermaksud :"Dan sebaliknya akan dijauhkan azab neraka itu daripada orang yang bertakwa.Yang mendermakan hartanya dengan tujuan membersihkan dirinya dan harta bendanya.Sedang ia tidak menanggung budi siapa pun yang patut dibalas.Hanya mengharapkan keredhaan Tuhannya yang maha tinggi.Dan demi sesungguhnya ia tetap berpuas hati pada hari akhirat dengan mendapat segala yang di harapkan "

2)Zakat merupakan kefardhuan.
 ~Mengeluarkan zakat adalah satu kewajibban kepada seluruh orang yang mempunyai harta yang tertentu untuk dikeluarkan kepada mereka yang memerlukan.Anggaplah bahawa harta yang dimilikinya adalah harta daripada Allah Taala yang dipinjamkan untuk sementara waktu sahaja.

Terdapat hadis nabi saw berkaitan dengan hal ini iaitu :Daripada Abu Hurairah radhiallahanhu berkata,Rasullah saw telah bersabda "Seorang hamba berkata "hartaku! hartaku!! dan sesungguhnya baginya daripada hartanya tiga perkara :Apa yang telah dimakan,maka telah melenyapkan,apa yang telah dipakai maka telah menjadi buruk atau apa yang mereka miliki akan mereka simpan.Selain demikian akan hilanglah dan ia akan meninggalkan kepada orang lain"( hadis riwayat muslim)

3)Harta bertambah dengan berzakat atau sedekah.
 ~Tidak berkurangan harta dengan mengeluarkan zakat atau sedekah bahkan ia akan menambah sebagaimana hadis Rasullah saw yang berbunyi:
 Daripada Abu Hurairah radhiallahanhu telah berkata Rasullah saw "Tidak mengurangkan harta dengan bersedekah dan tidak menambahkan allah dengan sebab kemaafan kecuali kemuliaan dan tidak tawadhu seseorang hamba kepada Allah melainkan Allah Taala akan mengangkat kedudukannya".( hadis riwayat muslim dan at tirmizi)

4)Bersedekah walaupun sedikit.
 ~ Memberi sedekah dengan apa yang dimiliki walaupun sedikit.Janganlah kita sesekali memperlekehkan sedekah walaupun jumlahnya amat sedikit sekali.
 Firman Allah Taala dalam surah al zalzalah ayat 7 "Maka sesiapa berbuat kebajikkan seberat zarrah,nescaya akan dilihatkan( dalam buku amalannya)

Hadis Rasullah saw ada mengatakan iaitu maksudnya "Daripada Abu Barzah al aslami radhiallahanhu berkata,Rasullah saw telah bersabda "Sesungguhnya hamba yang bersedekah dengan sedikit roti akan berkembang disisi Allah sehingga menjadi sebesar bukit uhud"( riwayat at tabrani)

5)Memberi sedekah kepada fakir miskin yang soleh.
 ~Digalakkan kita memberi sedekah kepada fakir miskin yang melaksanakan perintah Allah Taala kerana dengan sedekah itu mereka lebih mudah melaksanakan segala perintah Allah Taala.Jangan sesekali kita memberi sedekah kepada mereka yang melanggar perintah Allah Taala dan dengan sebab sedekah kita itu lebih mempermudahkan mereka untuk melanggar perintah Allah.

Daripada Abu Said Al Khudri radhiallahanhu "Sesungguhnya Rasullah saw telah bersabda :Janganlah kamu berkawan kecualilah dengan orang mukmin dan janganlah memakan makanan kamu kecuali oleh orang yang bertakwa.(hadis riwayat ahmad,an nasaie dan abu daud)

6)Mendahulukan kaum keluarga.
 ~ Mendahulukan kaum keluarga dalam bersedekah sekiranya mereka berhajat kepada sedekah kita sendiri.Firman Allah Taala dalam al quran surah al anfal ayat 75 yang bermaksud "Dan orang-orang yang beriman sesudah itu kemudian mereka berhijrah dan berjihad bersama-sama kamu,maka adalah mereka dari golongan kamu.Dalam pada itu orang-orang yang mempunyai pertalian kerabat setengahnya lebih berhak atas setengahnya yang lain menurut hukum kitab Allah.Sesungguhnya Allah maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Rasullah saw bersabda :Sedekah kepada fakir miskin merupakan sedekah dan sedekah kepada kaum kerabat mendapat dua pahala iaitu pahala sedekah dan pahala silaturahim ( riwayat ahmad,an nasaie dan at tirmizi)

Sebenarnya masih terdapat banyak lagi adab kita dalam bersedekah dan berzakat.Disini cukuplah kiranya penulis meletakkan sedikit ilmu dari diri ini yang dhoif lagi lemah untuk berkongsi ilmu dengan para pembaca.Semoga dengan ilmu yang sedikit ini dapat menambahkan lagi kefahaman kita dalam kehidupan kita yang berlandaskan syariat Allah. Semoga kita dapat melebarkan "sayap sedekah" kita hasil dari pemahaman bacaan kita .


Read More...

Friday, 27 November 2015

Sedekah Jumaat dan Sesuap Rezeki Anak Yatim

Alhamdulillah, kali ni kami berkunjung ke Masjid Terengganu, Masjid Universiti Sultan Zainal Abidin,Kuala Terengganu  pula bagi meneruskan aktiviti amal setiap hari jumaat kami. Tabung sedekah jumaatku ialah satu program di mana kami menyediakan makanan dan minuman percuma buat ahli jemaah solat jumaat.

Sedekah buat anak yatim juga dibuat pada hari yang sama. Alhamdulillah, dapat melihat sekitar Terengganu sambil membuat amal jariah. Untuk sumbangan sedekah anak yatim, kami hulurkan buat 3 buah keluarga di kawasan berhampiran. Semoga kunjungan kami minggu ini mmbri kebahagiaan dan kegembiraan buat anak-anak syurga ini.

Walaupun hujan turun tapi ia tidak mematahkan semangat kami untuk meneruskan aktiviti amal jariah pada setiap hari jumaat ini.




Read More...

Tuesday, 24 November 2015

Akhlak kita dalam kehidupan seharian.

Firman Allah Taala dalam surah as soffat ayat 24 yang bermaksud iaitu "tahanlah mereka (di tempat perhentian) sesungguhnya mereka akan ditanya".Kita sering kali di momokkan dengan pelbagai berita atau kisah-kisah yang sensasi yang mana ia boleh membawa kepada kebaikkan atau sebaliknya.Pada kali ini suka penulis ingin berkongsi tentang keadaan semasa yang mana menuntut kita agar berakhlak dalam kehidupan kita.

Firman Allah Taala dalam surah al hujurat ayat 10 yang bermaksud "sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua-dua saudaramu(yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah Taala agar kamu mendapat rahmat"

Dewasa ini kita sering kali mendapat iklan tentang sumbangan dan permohonan sedekah dari sesebuah institusi mahupun perseorangan.Melalui kuasa internet yang terbentang depan mata memungkinkan kita untuk memudahkan segala urusan yang berkaitan dengan kehidupan.Dengan kuasa 'viral' dalam aplikasi facebook,whatssap,instagram,weechat,twitter dan sejumlah aplikasi yang canggih pada zaman sekarang secara tidak langsung mendidik kita supaya ada sifat amanah dalam diri kita .

Mengapa penulis mengatakan sedemikian rupa??berdasarkan ayat 10 surah al hujurat kita dituntut supaya memperbaiki hubungan kita sesama islam .Bak kata pepatah buang yang keruh ambil yang jernih.Pepatah ini amat sinonim dalam kalangan masyarakat kita supaya dengan kaedah amalan bersedekah atau infaq sebagai contoh dapat melahirkan kasih sayang antara saudara seislam dan merapatkan silaturahim secara tidak langsung.

Firman Allah Taala dalam surah al hujurat ayat 6 "wahai orang-orang beriman!Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa sesuatu berita,maka telitilah kebenarannya,agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kobodohan yang akhirnya membawa kepada penyesalan"

Baru- baru ini kita dikejutkan dengan berita tentang sebuah sekolah tahfiz yang memerlukan sejumlah wang untuk meneruskan kelangsungan para pelajar serta tenaga pengajar.Maka setiap sudut ceruk kawasan heboh memperkatakan tentang berita tersebut sehingga memaksa 'orang awam' menjadi penguatkuasa dalam menentukan kes ini.Hal ini menjadi "pemanis mulut" dikalangan kita tanpa usul periksa dan kaji selidik yang mendalam. Dan ternyata sesuatu berita itu akhirnya terserlah juga kebenarannya.Dimana sekolah tahfiz tersebut tidaklah menjadi bahan cerita semata-mata setelah "cahaya kebenaran"sudah terbit.Tidakkah ayat ke 6 surah al hujurat telah menggariskan disiplin yang tinggi bagi orang beriman dalam mendepani berita-berita sedemikian??
tepuk dada tanyalah iman kita.

Firman Allah Taala dalam surah qaf ayat 18"tidak ada sesuatu perkataan yang diucapkan kecuali ada disisinya malaikat pengawas yang mencatat"

Mulut dan kata-kata tidak dapat dipisahkan sama sekali.Ia seumpama lagu dan irama,akan tetapi disebalik nikmat tersebut terselit maksud tersirat yang menuntut kita supaya menjaga anggota ini dari dosa.Ini kerana hanya dengan mulutlah kita boleh masuk ke dalam syurga Allah dan dengan mulutlah tidak mustahil kita akan dihumban ke dalam neraka.Oleh itu suka penulis ingin ingatkan diri yang dhoif ini serta para pembaca agar kita menjaga anggota ini supaya kita tidak tergolong ke dalam golongan yang rugi dimana ia akan terkunci di akhirat kelak bagi membolehkan anggota pancaindera lain yang bersaksi atas perlakuan kita semasa di dunia dulu.

Untuk akhirnya marilah kita bermuhasabah diri kita ini.Ingatkah kita kepada kisah imam malik ketika ditanya tentang khabar beliau.Apa yang beliau jawab??sesuatu jawapan yang membuatkan kita hampir menangis apabila mengenangkan jawapan tersebut.Imam malik menjawab sejurus orang bertanya tentang khabar beliau 'DALAM KEADAAN UMUR YANG SEMAKIN BERKURANG DAN DOSA YANG SEMAKIN BERTAMBAH'

Ingatlah wahai pembaca sekalian "tahanlah mereka(ditempat perhentian)sesungguhnya mereka akan ditanya".Maksud ayat 24 surah as soffat.


Read More...

Tabung Pesakit Kronik Puan Noriah (Barah Tulang)

Teks: Amaltilljannah
Foto: Amaltilljannah

Alhamdulillah, sukacita kami melancarkan kutipan dermaan buat seorang ibu kita, Puan Noriah binti Hamzah. Beliau telah disahkan menghidapi penyakit kronik ini sejak tahun 2010 lagi, sudah 5 tahun penyakit ini dideritai beliau. Semoga Allah menempatkan beliau dalam golongan orang-orang yang bersabar.

Kutipan tabung pesakit kronik yang dianjurkan oleh pihak kami, Amal till Jannah (ATJ) bertujuaan untuk membantu Puan Noriah bagi menanggung kos rawatan perubatan dan ubatan rawatan kanser yang ditanggungnya. Kami menyeru agar orang ramai dapat memberikan sumbangan seikhlas mungkin kepada tabung pesakit kronik kami. Setiap sumbangan kami adalah amat kami hargai.

Kami sertakan sedikit maklumat mengenai pesakit kita, Puan Noriah, beliau merupakan ibu tunggal dan memiliki 6 orang anak. 1 masih bersekolah, manakala yang lain tidak berjaya menamatkan sesi persekolahan kerana faktor kewangan. Tinggal di sebuah kampung dan menyara kehidupan dengan mengambil upah sambilan di kampung, namun atas faktor usia yang sudah lanjut dan kesihatannya, beliau tidak dapat menyara anak-anak serta dirinya lebih-lebih lagi tanggungan perubatan yang amat tinggi. Oleh kerana inilah, kami amat menghargai dan memerlukan bantuan dari pelbagai pihak.




Untuk sumbangan dermaan anda

silalah menderma kepada pihak kami




Urus setia (admin): Puan Zurina
No tel: 018 266 0953
ATAU

Puan Rohsamila
No tel: 019 231 4480

TAG "TBG PESAKIT"

BANK AKAUN RASMI ATJ

MAYBANK 
5121 8334 0641
ROHSAMILA BT YUNUS





Terima kasih

Mohon tabung ini anda sharekan kepada rakan-rakan dan keluarga agar kita dapat bantu segera pesakit kronik ini.


Read More...

Monday, 23 November 2015

Program Kit Kasih Persekolahan Bagi Sesi Tahun 2016

Teks: AmaltillJannah
Foto: AmaltillJannah

Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat ilahi atas segala rezeki dan pemberian dari Nya. Di dalam sebuah buku Ustaz Fathuri Salehuddin ada menyatakan "Milik kita belum tentu rezeki kita dan di dalam rezeki kita terdapat padanya rezeki orang lain" yakni dalam apa yang kita kerjakan dan usahakan demi kekayaan diri kita bukan semuanya akan menjadi hak milik kita. In shaa Allah, ada rezeki anda buat anak-anak yatim dan asnaf di dalam program kami.

Cuti sekolah telah bermula sejak hari sabtu yang lepas, tanggal hari jumaat 20 November 2015 merupakan hari terakhir persekolahan di Malaysia namun tidaklah bererti kita tidak boleh memanfaatkan cuti sekolah ini dengan sia-sia. Masih ramai lagi anak-anak yang memerlukan bantuan anda bagi sesi persekolahan yang akan datang.

Sukacitanya kami melancarkan program "KIT KASIH BAGI ANAK-ANAK YATIM DAN ASNAF".

Sumbangan KIT KASIH ini akan disumbangkan kepada 200 anak-anak yatim dan asnaf bagi membantu mereka melanjutkan pelajaran pada sesi 2016 khususnya.

Keterangan mengenai KIT KASIH

Di dalam pakej KIT KASIH (RM 70) ini terkandung:

1. Beg sekolah
2. Peralatan alat tulis
3. Pencil case
4. Stokin
5. Baju Sekolah
6. Kasut sekolah

Untuk menyalurkan derma anda, dermalah seikhlas mungkin atau boleh terus menaja 1 anak yatim atau asnaf sebanyak RM 70/kit dan Tag "KIT KASIH" semasa pembayaran di buat. Ini memudahkan pihak kami supaya dapat menyalurkan sumbangan anda kepada tabung yang betul.



TAG KIT KASIH

NO AKAUN

Bank Islam
1212 2010 0201 66
Amal till jannah

Maybank
512183340641
Roshamila bt Yunus

NO TEL: 0192314480 (Puan Rohsamila Bt Yunus)
EMEL: amaltilljannah@gmail.com

Read More...

Tuesday, 17 November 2015

Program Gelandangan 2015

Teks : AmallTillJannah
Foto : AmalTillJannah


Alhamdulillah, Amall Till Jannah sudah melancarkan Program Gelandangan 2015 bermula dari 11 November - 12 Disember 2015.

Bantu kami untuk bantu mereka..insyaAllah hanya 100 kit (Makanan,Minuman,Buku Mini) kami perlukan untuk misi Kit Prihatin Bersama Asnaf ini.

Pada pembaca yang budiman, dermawan dan ingin menjadi Jutawan dunia dan akhirat jom infaq ke Tabung Amal Till Jannah..insyaAllah


Semoga Amal Kita Kekal k Jannah..amin2 Ya Rahman..

KIT PRIHATI ASNAF 
RM20 
atau seikhlas hati




sedekahkan sumbangan anda ke 

"TABUNG ASNAF GELANDANGAN" ATJ


Maybank : 512183340641 (Pn. Rohsamila Yunus)

SMS Transaksi : 0192314480

Email : amaltilljannah@gmail.com


THE POWER OF SEDEKAH

Tangan yang memberi lebih mulia daripada tangan yang menerima


 ''Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu memanjangkan umur dan mencegah daripada mati dalam keadaan teruk dan Allah swt pula menghapuskan dengan sedekah itu sikap sombong, takabur dan membangga diri dari pemberianNya" (Bukhari)









Read More...

Friday, 13 November 2015

Kebahagian Memberi Sedekah

Remaja itu melihat gurunya sambil mengusul :

"Bagaimana kalau kita usik tukang kebun ini dengan sembunyikan kasutnya, kemudian kita berlindung di belakang rimbun? Dia datang, pasti terkejut...jom kita tengok bagaimana dia terkejut dan cemas! Hehe...".

Guru yang alim dan bijak itu menjawab :

"Anakku, tidak elok kita berseronok dengan mempermainkan orang, apatah lagi pada orang yang susah. Kamukan seorang yang senang, dan kamu boleh sahaja menambah kebahagiaan untuk orang itu? Sekarang saya cadangkan kamu masukkan beberapa keping duit kertas ke dalam kasutnya, kemudian saksikan bagaimana respon tukang kebun itu?"

Pemuda itu terpegun dengan usulan gurunya, bersetuju dan segera berjalan untuk memasukkan wang ke dalam kasut tersebut.

Kemudian mereka bersembunyi di belakang rimbunan pepohon.

Selang beberapa waktu, datanglah seorang lelaki dalam lingkungan 40an, bajunya basah dengan peluh, sambil mengibas-ngibaskan kotoran dari pakaiannya. Dia berjalan menuju tempat barangan yang tinggalkan.

Beliau memasukkan kakinya ke dalam kasut, merasai sesuatu di dalamnya. Dia cuba keluarkan, bila dilihatnya benda asing itu adalah wang kertas, mukanya berubah, dia terpegun. Ada beberapa keping dalamnya!!

Dia memeriksa sebelah lagi, mukanya hampir-hampir pucat melihat wang yang lebih banyak!!

Dia menatap wang itu berulang-ulang, seolah-olah tidak percaya dengan matanya.

Dia melihat ke segala penjuru, seolah-olah mencari orang di sekitarnya..mungkin nak bertanyakan sesuatu.

Beliau mendapati dirinya keseorangan.

Dengan segera ia memasukkan wang itu ke dalam sakunya dan terus berlutut sambil melihat ke langit dan menangis. Dia berteriak dengan suara tinggi, seolah-olah berbicara dengan Allah Ar-Razzaq (Pemberi rezeki).

"Aku bersyukur kepadaMu, Ya Allah, Tuhanku.

Wahai Yang Maha Mengetahui, isteriku sakit dan anak-anakku kelaparan. Mereka belum menjamah apa-apa pun hari ini.

Engkau telah menyelamatkanku, anak-anak dan isteri-isteri dari kecelakaan ini ya Allah".

Dia terus menangis dalam waktu cukup lama sambil memandang ke langit sebagai ungkapan rasa syukurnya atas kurnia dari Allah Yang Maha Pemurah.

Murid tadi, sangat terharu dengan apa yang dilihat. Air matanya meleleh tanpa dapat dibendung.

Guru yang bijak terus bersuara :

"Bukankah sekarang kamu rasa lebih bahagia dari mengusik orang lain dan lucu melihat orang yang kehilangan barangan?"

Pemuda itu segera menjawab,

"Hari ini aku mendapat pelajaran yang tidak akan mungkin aku lupakan seumur hidupku. Sekarang baru aku faham makna kalimah yang dulu belum aku fahami sepanjang hidupku :

"Ketika kamu memberi, kamu akan mendapatkan kebahagiaan yang lebih banyak dari pada kamu mengambil".

Gurunya melanjutkan :

"Sekarang ketahuilah bahawa pemberian itu bermacam-macam :

1. Memafkan kesalahan orang di saat kita mampu membalas dendam, adalah suatu pemberian.

2. Mendoakan teman dan saudaramu di belakangnya (tanpa pengetahuannya) adalah suatu pemberian.

3. Berusaha untuk berbaik sangka dan menghilangkan sangka buruk darinya juga satu pemberian.

4. Menahan diri dari membicarakan aib saudaramu di belakangnya adalah satu pemberian lagi.

Ini semua adalah pemberian dari Allah supaya kesempatan memberi tidak hanya dibuat oleh orang berada sahaja. Jadikanlah semua ini pelajaran, wahai anakku!.

Semoga bermanfaat.

sebarkan
c/p

https://telegram.me/imkk2015

Semoga perkongsian ini dapat memberi erti dalam hidup anda. Alangkah bahagianya jika kita juga dapat memberikan kegembiraan kepada mereka yang memerlukan? Mari bersedekah dan berinfak.

Amal till Jannah.


Read More...

Thursday, 12 November 2015

Tabung Wakaf Kerusi Roda

Teks : Amal Till Jannah
Foto : Amal Till Jannah



Alhamdulillah hujung minggu lepas selesai penghantaran kerusi roda kepada salah seorang penerima yang memerlukan bantuan. Kerusi roda tersebut telah disampaikan oleh salah seorang Wakil ATJ kepada penerima.

Syukur Ya Allah semoga dengan pemberian kerusi daripada Badan Amall Till Jannah ini dapat memudahkan lagi pergerakan beliau.





Sehari selepas menerima kerusi tersebut, beliau telah menghantar wsapp kepada wakil ATJ yang membuat menyerahkan kerusi tersebut. Alhamdulillah semoga memberi inspirasi baru kepada pesakit.



Kepada sesiapa yang  memerlukan bantuan Kerusi roda boleh berurusan
dengan  ATJ
(ADMIN PUAN ROHSAMILA 019-2314480)



TABUNG WAKAF KERUSI RODA
“ HANYA RM10 @ SEIKHLAS HATI”
PROGRAM ISTIQOMAH SETIAP BULAN


 
BANK ISLAM (12122010020166 – AMAL TILL JANNAH)
MAYBANK (512183340641 – PN ROHSAMILA YUNUS)
Tag “TABUNG WAKAF KERUSI RODA’’ untuk transaksi
Admin (PN ROSHAMILA 019-2314480)
Read More...

Sunday, 8 November 2015

Kisah Kepentingan dan Keutamaan Sedekah Sehingga Yang Mati Juga Mendambakannya

Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)

��✏KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?

������Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al munafiqun:10)

����✏Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?

����✏Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."

������Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti.

������Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh.

������Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah.

������Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah.

������Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?

1⃣✏Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga

2⃣✏Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan

3⃣✏Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka

4⃣✏Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur

5⃣✏Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)

6⃣✏Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan.

7⃣✏Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat

8⃣✏Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)

9⃣✏Sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan

��✏Sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya

1⃣1⃣✏Orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia.

1⃣2⃣✏Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)

1⃣3⃣✏Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar

1⃣4⃣✏Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa.

1⃣5⃣✏Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi.

1⃣6⃣✏Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati

1⃣7⃣✏Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan.

1⃣8⃣✏Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia.

1⃣9⃣✏Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan

2⃣0⃣✏Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh

2⃣1⃣✏Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian

2⃣2⃣✏Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2.

������Dan sebaik2 sedekah skrg ini ialah menyebarkan msj ini dengan niat bersedekah.

������Kerana setiap org yg "copy paste" msj ini, pahalanya adalah utkmu juga, in syaa Allah.

Read More...

Pengertian dan Kepentingan Zakat, Infak dan Sedekah

Dalam kehidupan ini kita sering kali membuat sesuatu pekerjaan hanya didorong dengan nafsu semata-mata.Ini dibuktikan apabila sejumlah dari kalangan kita sering merasa tidak cukup dalam perbelanjaan seharian kita,malahan ada yang mengeluh dan yang paling bahaya sekali apabila kita menyalahkan takdir.

Apabila ini berlaku maka seharusnya kita bertanya kembali kepada diri kita dan merenung kembali tentang perihal diri kita kenapa hal demikian terjadi pada diriku. Mengapa aku tidak menjadi seperti orang lain dengan limpahan harta sehingga membolehkan mereka mengeluarkan sedekah mahupun infaq kepada golongan yang memerlukan. Tidakkah kita ingin seperti mereka diluar sana untuk menyumbang sedikit pemberian demi untuk kesenangan mereka. Maka disinilah penguasaan ilmu perlu ada dalam diri kita supaya kita tidak ketinggalan dalam menjalani kehidupan dunia yang semakin mengecil dengan teknologi moden.

Pada kali ini suka penulis ingin mengetuk hati para pembaca sekalian tentang perkara yang paling asas sekali dimana ia sebagai titik permulaan dalam menerokai nikmat ilmu itu sendiri iaitu apakah maksud sedekah ? apakah maksud zakat mahupun infaq?

1)Sedekah menurut pakar-pakar agama ialah infaq,zakat dan semua kebajikkan yang bukan dalam bentuk material.Pandangan ini berdasarkan kepada sabda rasullah saw iaitu:

"setiap tasbih,takbir,tahmid dan tahlil adalah sedekah.perbuatan yang mendorong kepada kebaikkan,mencegah keburukkan dan menyalurkan nafsu kepada isterinya juga adalah sedekah"(hadis riwayat muslim)

2)Zakat menurut pengertian Imam Nawawi menyatakan zakat mengandungi makna kesuburan malahan dapat diertikan sebagai subur dan suci.Dan dari segi hukum zakat beerti kewajibban atas harta ataupun sejumlah harta untuk golongan tertentu pada waktu tertentu.

dalam al quran surah at taubah ayat 103 yang bermaksud "Ambillah zakat daripada harta mereka untuk membersihkan dan menyucikan mereka dan berdoalah kepada mereka.Sesungguhnya doamu itu( menumbuhkan) ketenteraman jiwa bagi mereka.Allah maha mendengar lagi maha mengetahui"

3)Infaq menurut pakar-pakar dan ahli agama iaitu ia lebih luas berbanding zakat.Ini kerana infaq mengeluarkan harta termasuk zakat dan bukan zakat.

Ada 2 jenis infaq iaitu infaq wajib seperti zakat,kafarah,nazar dan sebagainya.
infaq sunat seperti infaq kepada golongan miskin sesama islam,infaq kemanusiaan dan sebagainya.
Dalam hal ini Abu hurairah ade meriwayatkan hadis dari rasullah saw iaitu

"Setiap hari apabila para hamba allah masuk pada waktu pagi pasti ada 2 malaikat yang turun.Satu diantara kedua-duanya berdoa Ya allah berikan balasan kepada orang yang berinfaq,manakala malaikat yang satu lagi berdoa Ya allah berikan kerugian kepada orang yang tidak mahu berinfaq"( hadis riwayat muslim)

Inilah benda yang paling asas yang harus ada dalam diri kita. Penguasaan ilmu pengetahuan sebagai penyuluh kehidupan dengan didasari al quran dan hadis nubuwwah. Maka jadikanlah setiap nilai harta kita samaada kecil atau besar , kita sedekahkan kepada mereka yang memerlukan. Ini dapat merapatkan jurang antara si miskin dan si kaya.

Read More...

Friday, 6 November 2015

Sedekah Jumaat 6.11.2015 di Masjid Khalid Al walid


Teks: Amal till Jannah
Foto: Amal till Jannah

Alhamdulillah.

Hari ini kami masih berjuang amal saham akhirat dalam program Amal till Jannah berbekalkan amanah sedekah anda semua.

Hari ni untuk jemaah solat jumaat di Masjid Khalid Al Walid. Kita sediakan 250 cupcakes dan 250 vitagen. Buat kelainan di setiap minggu.

Mungkin bukan si bapa yang makan, tapi anak-anak yang menunggu kepulangan di rumah. Mungkin juga saudara gelandangan kita yang bertamu di Masjid hari ini. Rezeki mereka. Sesungguhnya memberi rezeki kepada mereka yang memerlukan juga suatu amal jariah yang besar pahalanya.

Pernahkah anda mendengar kisah berkahnya memberi sedekah walaupun sekadar makanan? Begini kisahnya.

Tersebutlah seorang ibu solihah. Beliau memiliki seorang putra yang menjadi tulang punggung keluarga. Di rumahnya yang penuh keterbatasan, sang ibu menunggu kapan putranya pulang. Dia pergi melakukan safar yang jauh. Hingga sang ibu putus asa, sementara sisa makanan tinggal cukup beberapa hari.

Suatu hari sang ibu sedang bersiap untuk menyantap makan siangnya. Ketika beliau mengambil suapan pertama dan siap untuk dilahap, tiba-tiba di depan pintu ada pengemis yang meminta makanan. Beliaupun tidak jadi melanjutkan suapannya. Beliau menaruh suapannya dan menyerahkan satu porsi makanan itu ke pengemis. Sehari itu, sang ibu menahan lapar.

Ternyata selang beberapa hari, tibalah putranya yang lama dia nantikan. Mulailah dia bercerita tentang kejadian yang luar biasa kepada ibunya,

Ada kejadian luar biasa yang aku alami. Setelah beberapa hari saya melintasi jalur di daerah tertentu, tiba-tiba keluar seekor singa. Sehingga akupun memegang erat punggung keledai yang aku naiki. Namun singa itu menyerang keledai. Dan kuku singa itu telah mengoyak jaket yang aku bawa, baju dan jubahku. Ketika cakarnya menghantam badanku, saya tercengang dan hampir hilang ingatan. Singa inipun membawaku dan menyeretku ke belukar yang tidak jauh. Dia bersiap untuk mengoyakku.

Tiba-tiba saya melihat orang berbadan besar, wajah dan bajunya putih, datang dan langsung memegang singa tanpa senjata. Dia naik dan pergi menghilang.

Ketika itu, orang besar tadi mengatakan: ‘Berdirilah wahai singa, satu suapan dengan satu suapan.’ Singa itupun berdiri dan lari meninggalkanku.

Akupun mencari lelaki itu, dan aku tidak berhasil menemukannya. Saya duduk menenangkan diri di tempat itu dan kembali mengambil bekal makananku. Akupun memperhatikan badanku, ternyata tidak ada satupun yang terluka. Kulanjutkan perjalanan, hingga aku bisa menyusul rombongan. Mereka sangat terheran melihat kejadian yang kualami. Namun saya kebingungan, apa makna ‘satu suapan dengan satu suapan.’

Mendengar ini, sang ibu memahami. Karena kejadian itu bersamaan dengan peristiwa saat beliau memberikan sedekah makanan. Beliau tidak sempat menelan satu suap, dan diberikan kepada orang yang membutuhkan. Dengan itu, Allah selamatkan anaknya dari ‘suap’ singa.

[Kisah ini disebutkan oleh At-Tanuji dalam kitab: Al-Faraj ba’da As-Syiddah]

Dari kisah di atas, menunjukkan bahawanya setiap amalan sedekah ini berkait dengan orang di sekeliling kita. Walaupun sesuap nasi, walaupun sebiji cupcakes. Jika orang itu memerlukan dan mendoakan mereka yang memberi. Allah itu maha mendengar lagi maha pemberi. Dialah Zat. Walaupun mungkin bukan Allah balas sedekah kita pada diri kita, tetapi mungkin rezeki suami atau isteri, ibu bapa atau anak-anak. Kejayaan, kekayaan, jodoh dan kesihatan semuanya ialah rezeki yang Allah turunkan buat kita. In shaa Allah.

Ikhlas dan niatlah kerana Allah taala.

Berbalik pada program kami hari ini. Semoga dengan sedekah anda semua, kita memperoleh rezeki yang lebih luas dan dirahmati Allah hendaknya. Amiin


Cupcakes pelbagai pilihan buat tamu Allah di Masjid Khalid Alwalid hari ini. Bertuah para isteri mendapat pahala ganjaran suami ke masjid. Sambil-sambil dijamu dan meraikan sedekah dari ATJ hari ini.

Syukur.

Hari ini hari jumaat, sudahkah anda bersedekah?


Read More...

Thursday, 5 November 2015

Hairul Raffique Derita Sakit "Kaki Gajah" Berbisnes bagi Menampung Perubatannya serta Ibu tercinta

Assalamualaikum, sekadar perkongsian..

Bagi jemaah yang perlukan service utk design & printing, boleh hubungi saudara Hairul Raffique. Beliau mengambil tempahan design/printing utk menampung kos perubatan sebelah kakinya yang besar. Dalam diuji dengan penyakit, beliau juga gigih membantu ibunya yang sakit.   Boleh hubungi beliau: 017-3398947 (FB: Hairul Raffique Asraf Azman). Bersama2 kita membantu.. In shaa Allah..

Pagi ini juga saya terbaca ibunya sedang koma di icu.. Moga Allah mudahkan urusan adik ini.. Aameen..

Bagi sesiapa yang ingin hulurkan bantuan, boleh hubungi terus no tertera di atas ya.

Semoga Allah merahmati perjuangan adik Hairul. Hanya Allah sahajalah yang mampu membalas jasanya kepada ibu tercinta.

Kita doakan agar adik Hairul tabah dan sentiasa berada dalam lindungan Allah s.w.t


Read More...

Aktitivi Bakal Dianjurkan oleh Amal till Jannah

Teks: Amal till Jannah

Alhamdulillah. Walaupun dalam kesibukan bekerja seharian, aktiviti di ATJ tetap dijalankan dan semoga kami mendapat sokongan yang terus menerus daripada kalian semua.

Mari lihat senarai aktiviti yang bakal menyusul tidak lama lagi. Jika berminat untuk sertai program atau dermaan boleh hubungi pihak kami ya.

��UPDATE 5 November

Program yg akan mnyusul:

1)Jamuan khas akhir tahun Anak2 Yatim Annajjah 8hb Nov

2)Sumbangan Kit Tahfiz Sentul-November

3)Sumbangan wakaf kerusi Roda-November

4)Projek Amal -Cendawan Tiram @Rumah Anak Yatim

5)Program Kit Prihatin Gelandangan-cuti sekolah

��Program bulanan-berjalan seperti biasa
-Sesuap Rezeki Anak2 Yatim
-Sedekah Jumaatku
-Tabung Wakaf Kerusi Roda
-Tabung Wakaf Quran/Iqra
-Tabung Kit Tahfiz
-Tabung Tajaan Umrah
-Tabung Masjid
-Tabung Zakat/Asnaf
-Tabung Misi Kemanusiaan

Untuk sedekah atau infaq; melalui pindahan online jemaah boleh tag "Tabung ........." seperti yg diniatkan..

Jika CDM (cash deposit machine) mohon wasapkn details transaksi pd sy ye untuk rekod...terima kasih atas kerjasama jemaah semua..��

Mohon gunakan akaun seperti di bawah..

��BANK ISLAM��
��1212 2010 020166 AMAL TILL JANNAH


��MAYBANK-CURRENT��
��5121 8334 0641 ROHSAMILA YUNUS

terima kasih yg tak terhingga buat semua jemaah yg terlibat dlm program2 AMAL TILL JANNAH..hanya Allah yg akan memberi sebaik2 ganjaran
JAZAKALLAHUKHAIRAN KASIRA


Read More...

Friday, 30 October 2015

KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?


KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?Sebagaimana firman Allah, "...wahai...
Posted by AMAL TILL Jannah on Thursday, October 22, 2015
Read More...

Wednesday, 28 October 2015

Kisah Solat dan Keberkahan Waktunya

Bismillah.

Sedikit perkongsian, tentang solat dan keberkatan waktu yg ada di dalamnya. Saya yakin setiap orang pernah merasa walaupun hanya sekali, secara sedar atau sebenarnya banyak kali berlaku tetapi tidak sedar tentang keajaiban tersebut. Saya pernah, sebenarnya banyak kali tetapi hanya ingin kongsikan dua kisah sepanjang kehidupan saya, begitu dekat dgn saya, dan ia terkait dengan SOLAT DAN KEBERKATAN WAKTU nya.

SITUASI 1

Ketika di Matrikulasi Uiam dahulu, kira-kira 10 tahun yg lalu. Saya ada seorang pensyarah yg bernama Mrs. Jagdish Sidhu. Beliau mengajar saya subjek Reading. Selalu saya kelam kabut mengejar utk sampai ke kelas beliau daripada kelas sebelumnya. Kelam kabut nak makan, kelam kabut nak solat, kelam kabut semula nak ke kelas nya di bangunan smawp. Lambat seminit, pasti akan dihalau keluar. Beliau akan sentiasa mengelek jam dinding di celah ketiaknya, dan semua orang kena ikut waktu jam yg dibawa nya.

Pernah sekali, saya solat zohor lama sangat. Baca dgn penuh khusyuk dan menghayati maksud. Sebenarnya dgn harapan, saya terlepas waktu dan tak perlu rushing ke kelas tersebut ;p Apa yg terjadi ialah sebaliknya. Waktu masih banyak! Dan saya berlenggang ke kelas beliau. Pun masih ada waktu berbaki setelah saya sampai ke kelas.

Saya jadi wow! Walaupun sebenarnya ada sedikit kerungsingan, kenapa dah solat lama-lama pun tapi masih ada waktu berbaki untuk pergi ke kelas seolah jarum jam tak bergerak? Hehehe

Bila kenangkan semula, itulah keberkatan waktu solat. Solat yg didirikan tanpa kelam kabut, menghasilkan waktu yg lebih byk selepas itu.

SITUASI 2

Berlaku ketika saya menguruskan anak bersendirian ('Ulya) dan suami saya jauh di Makkah. Saya selalu kesuntukan waktu untuk mengulangkaji pelajaran sekiranya tiba musim sejuk/winter kerana biasanya kami akan sama-sama sakit. Akan sama-sama meredah hujan. Akan silih berganti demam, selsema dan batuk. Pernah sehingga saya pitam dan hampir pengsan mengurusi diri sendiri dan anak. (MashaAllah hebat sungguh ibu-ibu tunggal di luar sana!)

Pada suatu hari yg sepatutnya saya perlu menghadapi peperiksaan Sirah Nabawiyyah, Dr. Khalid Syurman, saya telah keluar awal sejam utk bertemu Doktor, meminta syafaat lah konon nya untuk membenarkan saya menangguhkan peperiksaan ke hari berikutnya. Ekoran dari tak habis study lagi subjek tersebut. Doktor hanya senyum dan cakap, Allah akan tolong kamu. (Beliau tahu kondisi saya berjauhan dgn suami dan ada anak bersama saya)

Saya tak cakap banyak, terus mencari sudut tertutup di tingkat yg sama, bentang tuala good morning dan solat sunat 2 rakaat. Saya tak tahu nak solat apa, saya tak solat hajat, saya hanya solat sunat. Teringat ustazah kat Dq pernah bagitahu, kalau dah boring sangat tak tahu nak buat apa, solat sunat. Jadi, saya buntu, tak tahu nak solat apa, saya terus solat sunat dan solat dgn agak lama.

Ajaibnya.

Masa menjadi begitu panjang, hati saya begitu tenang, otak dan fikiran saya terasa lapang dan pelajaran mudah masuk. MashaAllah! Subhanallah! Dan saya masih ingat, ketika dapat kertas jawapan tersebut, Dr senyum pada saya dengan beberapa taujihat yg masih saya ingat sampai sekarang.

MashaAllah.
Di dunia lagi Allah telah menunjukkan kekuasaanNya.

Minggu lepas, suami ada berkongsikan sesuatu yg berkaitan dgn solat. Kata beliau, Dr. Abd Jalil Dhomroh ketika di dalam kelas sempat mengisahkan bagaimana waktu solat yg dibiarkan tanpa mengerjakan solat selepas bermulanya waktu solat tersebut adalah dinilai sebagai lalai. Lalai dari mengingati Allah SWT. Sebagai contoh, setiap sejam terlewat daripada awal waktu solat, maka 1/24 jam kita dinilai sebagai lalai. Lebih malang lagi, jika setiap waktu terlewat, semakin besar nisbah lalai kita di sisi Allah. Sekiranya masuk waktu, dan terus menunaikan solat, maka waktu yg selepasnya itu dikira sebagai waktu yg sentiasa mengingati Allah. Cuba kira berapa nisbah hitungan lalai kita dalam hari ini, minggu ini, dan bulan ini.

Kata suami lagi memberi contoh.

"Tengok ayah, kalau dia buat kerja macamana pun mesti dia berhenti bila masuk waktu solat.."

"Tengok Tok Guru (Nik Aziz). Kalau ke mana-mana, benda pertama yg dia akan tanya dulu pada drivernya, nanti kita akan solat di mana."

Tok Guru, siap pesan lagi pada driver dia, setiap setengah jam sebelum waktu solat, kena berhenti di mana-mana masjid.

Dan saya teringat, ibunda kepada artis terkenal. Suka ayah saya melihatnya, bersedia awal sebelum masuk waktu solat. Awal lagi telah dihamparkan sejadah utk bersolat. Mukanya cerah bersih, sejuk mata memandang walaupun usianya telah mencecah 70 tahun. Subhanallah. Cahaya orang yg menjaga solatnya.

Subhanallah.
Betapa besar impak solat di dalam kehidupan kita. Padanya ada masa yang berkat. Padanya ada hidup yg nikmat.

Semoga kita semua tergolong dikalangan mereka yg bertaqwa dan beramal soleh. Sentiasa meletakkan akhirat di hadapan tanpa meninggalkan dunia. Dan tidak meletakkan dunia di hadapan, jauh melupakan akhirat, negeri yg kekal abadi.

Wallahu A'lam.

Baytul 'Ulya, Irbid Jordan.
1933 hrs | 26 Okt 2015


Read More...

Tuesday, 27 October 2015

Tabung Sedekah Jumaatku

Teks: Emme Marina Mohamad

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera semua,


( Alquran  Surah Al Baqarah Ayat 267 )

Hai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan Allah) sebagian dari HASIL USAHAMU YANG BAIK-BAIK dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan JANGANLAH KAMU MEMILIH YANG BURUK-BURUK lalu kamu nafkahkan dari padanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.


Kebesaran Sedekah pada Hari Jumaat





Sedekah pada hari apa pun sangat utama. Namun, khusus pada hari Jumaat, Allah memberinya pahala “lebih”, apalagi pada bulan Ramadhan, hari Jumaat merupakan hari yang utama dalam Islam, lebih utama lagi hari Jumaat dalam bulan Ramadhan. Ada gabungan keberkahan dari keduanya – Jumaat dan Ramadhan.

“Sesungguhnya pada hari Jumaat terdapat waktu mustajab. Bila seorang hamba muslim melaksanakan solat dan berdoa kepada Allah nescaya akan dikabulkan…” (Muttafaqun ‘Alaih)

“Sesungguhnya sedekah pada hari Jumaat itu memiliki kelebihan dari hari-hari lainnya. Sedekah pada hari itu dibandingkan dengan hari-hari lainnya dalam seminggu, seperti sedekah pada bulan Ramadhan jika dibandingkan dengan seluruh bulan lainnya.” (Ibnul Qayyim, Zadul Ma’ad)

“Dan sedekah pada hari itu (Jumaat) lebih mulia dibanding hari-hari selainnya." (HR Ibnu Khuzaimah, Mauquf Shahih). Wallahu'alam.


Tabung Sedekah Jumaatku


Sedekah jumaatku merupakan program mingguan yang dianjurkan oleh ATJ.

Keterangan Tabung Sedekah Jumaatku
Sumbangan: RM5 / RM 10
Jenis sumbangan: Minuman dan makanan
Penerima Sumbangan: Masjid Khalid Al Walid
Admin 1: Emme Marina - 0189100852
Admin 2: Rohsamila - 0192314480


Penyumbang boleh bersedekah mengikut kemampuan dan sebanyak mana yang disukai. Untuk urusan audit kami, sila wassap/sms bukti sumbangan kepada admin kami iaitu Puan Emme di 018-9100852.

Untuk sumbangan secara online, bolehlah tag "tabung jumaat" supaya sumbangan sedekah anda dapat disalurkan kepada tabung yang betul.

 



   


Aktiviti Sumbangan Dermaan Anda


Kami ucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua kerana tanpa derma anda aktiviti ini tidak akan berjalan dengan lancar. Alhamdulillah, setiap minggu kami dapat dermakan minuman dan makanan ringan buat jemaah-jemaah solat jumaat. Semoga rezeki anda semua diberkati dan dipanjatkan usia untuk terus bersedekah. Aminn














Buat masa ini, kami masih mengekalkan minuman iaitu vitagen, manakala makanan bertukar-tukar. Adakalanya pisang, mee hoon, nasi, jika rezeki lebih in shaa Allah kami dapat berikan makanan yang lebih baik. Buat masa ini juga, dermaan tabung sedekah jumaat hanya mampu menanggung sebuah masjid, mudah-mudahan pada masa hadapan kelak kita dapat payung lebih banyak jemaat solat jemaah. amin



Read More...