Sunday, 13 December 2015

Kit Prihatin Asnaf 11 Disember 2015

Teks: Amal till jannah
Foto: Amal till jannah

Alhamdulillah. Syukur ke hadrat Ilahi atas kesihatan dan cuaca yang baik semasa kami menyempurnakan aktiviti program "kit prihatin asnaf" bagi gelandangan pada 11 Disember 2015. Juga merupakan antara program penghujung kami pada tahun 2015. Buat pengetahuan pembaca dan followers ATJ, ini merupakan program gelandangan yang ketiga dilancarkan. Pertama kali kami lancarkan program ini semasa bulan Ramadhan dan keduanya atas permintaan dan keprihatin warga ATJ ingin berkongsi kemeriahan hari raya bersama-sama warga gelandangan.

Mereka merupakan masyarakat yang patut kita dekati, disamping menjadi iktibar dan pengajaran buat kita sebagai hamba Allah yang bernasib baik. Kerana tidak seperti mereka, kita diberikan rezeki yang lebih, mendapatkan tempat berteduh yang jauh lebih selamat dan dapat dipanggil sebagai "home sweet home" sedangkan mereka... Tinggal dan tidur di lorong kedai beralaskan kotak sebagai tilam, pakaian yang kotor dan kebersihan diri yang tidak terjaga. Ini baru bab fizikal atau luaran yang kita nampak. Dari pandangan sudut sebagai orang yang beragama Islam. Agaknya bagaimana mereka menyempurnakan diri mereka sebagai hambaNya? Atas sebab inilah kami mahu sentiasa mendekatkan diri kepada mereka, bukan sahaja diberikan bantuan seperti makanan, pakaian atau alas tidur yang lebih baik tetapi juga makanan kepada hati mereka. Kerna walau siapa pun juga kita, kepada Allah jua kita kembali.. Bagaimana diri kita hari ini, beruntungkah atau bernasib malangkah bukanlah ukuran kepada Allah. Yang menjadi ukuran ialah bagaimana kita sebagai hambanya mampu melaksanakan perintah Nya dengan baik dan sesempurna mungkin.

Kami turut berterima kasih kepada sukarelawan-sukarelawan yang sudi turun dari jauh untuk turut serta dalam membantu kami menjalankan program ini. Program ini dijalankan pada jam 10 malam tadi berdekatan area puduraya. Kami berkumpul di Mydin puduraya sebelum berjumpa warga gelandangan. Alhamdulillah untuk program ini kami dapat menyiapkan 100 kit bagi 100 orang. Sesungguhnya kita faham bahawa jumlah mereka adalah jauh lebih ramai namun kita tetap berikan sumbangan yang bantuan sebanyak mungkin yang mampu kita berikan buat mereka ini.

Harapan saya buat pembaca entri ini, bukanlah sekadar memberitahu perjalanan kejayaan program  tetapi untuk mengajak pembaca sama-sama muhasabah diri kita agar menjadi manusia yang lebih bersyukur. Bersyukurlah walau sekecil zarah atas setiap nikmat, nafas, atau apa sahaja yang masih ada disekeliling anda. Hargai mereka yang bersama dengan anda susah dan senang, kerna esok lusa kita tidak tahu bagaimana aturan Allah atas hidup kita. Sesunguhnya segala yang kita miliki bukanlah milik kita tetapi pinjaman dari Nya sahaja. Begitu juga dengan warga gelandangan ini, jangan dipandang hina atau jijik, bukan mereka mahukan kehidupan ini. Bantulah sebaiknya, hulurkanlah senyuman atau sumbangan dan bertuturlah sehemahnya. Mereka juga adalah hamba Allah yang menghirup udara yang sama seperti kita. Semoga di lain waktu dapat sertai lagi aktiviti kami bersama warga gelandangan ya?


Banyak lagi gambar yang boleh dikongsikan. Kalian lihatlah bagaimana mereka berteduh. Sedih dan sayu hati kami rasakan. Bagaimana jika hujan menimpa? Dingin malam biasanya kita membaluti diri dengan selimut. Itu pun mengigil dibuatnya. Guruh dan kilat lagi menyentak lena tidur kita bukan?



Saya kongsikan pengalaman dan pengajaran daripada semua ajk yang terlibat dalam program ini. Tiada satu yang diedit, biar kita sama-sama rasa apa yang mereka rasa.

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Byk yg kita bole pelajari dan ambil iktibar dr kehidupan mereka

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Ada seorg pakcik mgkin kotaknya dh basah..bila dia nmpak sy letak bbrp kotak kosong..cepat2 berlari dtg amik kotak sblm org lain ambil..ya Allah..susah nk gambarkn..bila kita lihat dgn mata sdr..kotak itu terlalu berharga buat mereka

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Ada yg berebut2 baju terpakai..masyaAllah..ini br d Malaysia..x perlu kita pergi jauhpun..byk sbnarnya yg patut kita syukuri dgn segala nikmat yg Allah berikan..mudah2an kita semua sentiasa dberikn petunjuk dn hidayah drNya agar sentiasa membantu mereka yg memerlukan..dan sentiasa redha dn bersyukur dgn segala kurniaanNya..insyaAllah

[09:50, 12/12/2015] ATJ rosya: Ada juga yg kesejukan..minta blanket..ini yg x mampu sy nk tahan..sememangnya target asal mmg sy nk belikn utk mereka..cuma kita x ckup dana..tapi insyaAllah sy akan cuba usahakn slps ni..

[09:56, 12/12/2015] ATJ rosya: InsyaAllah..sy dh mula pikir utk kumpulkn blanket..x dpt yg baru pn x pe..jika jemaah ada lebihan blanket yg x digunakan..bole kirim kpd sy ye..sy cuba kumpulkn mana yg ada..skrg musim hujan..mgkin mereka jga kesejukan..

[12:56, 12/12/2015] ATJ rosya: Thanks wani utk gambar2 tu..ya Allah..sebak plk tgokkrn cuba byangkn jika kita dtempt mereka..Allahurabbi..betulla..Allah x memandang harta,paras rupa,pangkat dll..tapi Allah menilai sekeping hati..mungkin hari ni mereka tidak punya apa2..namun mereka masih punya HATI..sama macam kita..semoga kita sama2 doakn semoga HATI mereka tabah dan yang paling penting dberikan kekuatan hidayah olehNya..amin

[13:12, 12/12/2015] ATJ rosya: Satu yg sy puji sikap mereka ini..walaupun mereka ni hidup dn tidur d kaki lima dgn ramai2 mcm tu..mereka x lupa kawan2..dn jrg nmpak ada psengketaan/pgaduhan..bila sy renung balik kbyakan yg blku dlm sesetgh family..kdg2 ada shj ujian2 psengketaan antara adik beradik/jiran ttga/saudara marasbnarnya kita bole fikir knp ia berlaku..mgkin adakalanya dsbabkn harta benda/iri hati dsbgainya..wallahualam..
Tp pd mereka semua tu x wujud..krn mereka x punya apa2..pd mereka semua rakan2 mereka mpunyai nasib yg sama..semoga sdkit sbyk kita dpt amik iktibar..sejauh mana pn kita berada..pokok pangkalnya hati kena sentiasa bersyukur dn redha...insyaAllah..kita akan lbh tenang mghadapi ujian2 kehidupan..

[13:17, 12/12/2015] Atj Ustaz Fahmi Admin Kit Tahfiz: Kita boleh menilai sendiri dari punca semua ni...antara yg sy dpt belajar smlm :

1) kuasa wang zakat tdk dpt disalurkan dgn adil
2) permasalahan ilmu agama dalam.diri( bg org islam)
3) peranan kawan2@ family@ dlm kekeluargaan sudah hilang..dgn kata lain..tdk dpt sokongan dari family.sndiri...

Ini pengamatan sy..yg baru belaja ttg kehidupan di celah jalan2.kotor..

[13:21, 12/12/2015] ATJ rosya: Betul ustaz..kita x perlu megah utk tunjuk hebat d mata dunia..sedangkan rakyat d negara kita sdr diabaikan hak dan keperluan mereka yg benar2 memerlukan..

[13:23, 12/12/2015] Atj Ustaz Fahmi Admin Kit Tahfiz: Sy takut akhirat nti golongan gelandangan ni akan tuntut " hak " dia depan allah...kenapa org islam masih hina dan x menolong mereka ...sdgkan mereka minta kehidupan yg baik..
Bkn minta harta atau pangkat.
Berbeza minta " kehidupan" dan " harta dunia"..

[13:25, 12/12/2015] Atj Ustaz Fahmi Admin Kit Tahfiz: Pada masa itu...ape kita nak.jawab..sdgkan buku amalan sudah di buka..saksi anggota sudah bercakap..malaikat sudah jalankan tugas mncatat amalan baik buruk kita...

[13:38, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Sama dengan ape yg akak fikirkan .
Disaat kita mengejar kekayaan tapi kita lupa dengan nasib mereka . kita jauh dengan mereka .

[14:31, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Semalam waktu round² area gelandangan akak tgk ade yg kusyuk tengah baca buku MMR ngan ATM .

[14:31, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Mereka juga perlukan ilmu juga . semoga lepas ni kita lebih dekat dgn mereka .

[15:46, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Semalam kita sediakan 100 pax setiap sorang pun x smpai 5 minit dah kena serbu . x sempat keluar kereta dah ade yg tunggu kat belakang kereta

[15:49, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Perasaan sedih sbb ade yg x dpt . x dpt nak gambarkan perasaan waktu tu . cuma ade ade termenung jauh je wktu perjalanan nak balik ke bentong .

[15:50, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Kesian tgk dorang makan. Selera sangat m

[15:51, 12/12/2015] ‪+60 16-328 7483‬: Kak Yong mcm tu dng keadaan kesihatan kak Yong alhamdullilah kak Yong dapat pergi dng sokongan anak 2 hero alhamdullilah

[15:51, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Wani yg duduk dgn dorang borak² tanye mereka dari mana , ade keluarga ke tak pun tak tahan bau menyegat kat situ . ade yg tggu keluarga . kata nya keluarga nak jemput tapi x dtg² . smpai sakit . ade gambar makcik yg agak berumur wanie masukan dlm group tdi .

[15:52, 12/12/2015] Atj Syazwanie Sox: Ade yg cerita mcm merapu² . hehe . kesian mcm perlukan kasih sayang . ade yg baca buku mmr dan atm dgn kusyuk . smpai ade yg minta sendiri kat ust buku sbb nak baca m mereka juga dahagakan ilmu dan support kita . InsyaAllah next time nak duduk lebih lama dgn mereka .

Jutaan terima kasih kami ucapkan buat sesiapa sahaja yang telah turut membantu kami dan yang telah menyumbangkan derma dalam menjayakan program "kit prihatin asnaf" bersama gelandangan. Atas kesinambungan program ini juga, cadangan untuk menubuhkan satu program bagi mengumpulkan;

1. Selimut
2. Sheet waterproof
3. Baju terpakai
4. Telekung
5. Kain pelikat
6. Buku agama

Akhir kata dari kami, kami juga menyusun jari memohon ampun jika sepanjang program ini ada banyak kekurangan dari pihak kami. Semoga setiap kekurangan ini dapat kami perbaiki di aktiviti-aktiviti masa hadapan. Amin


No comments:

Post a Comment