Monday, 6 January 2020

Program Infak Amal till Jannah 2020

Assalamualaikum, berikut ialah perjalanan program kami di sepanjang tahun 2020. Insha Allah. Semoga setiap urusan kami dipermudahkan. Doakan ya


πŸŽ€ *UPDATE TERKINI PROGRAM ATJ UNTUK TAHUN 2020*πŸŽ€

=================
🌸 *Program Bulanan ATJ*
=================

1.❤️ *SEDEKAH SUBUH ISTIQOMAH & SEDEKAH JUMAAT TERMASUK SEDEKAH TAHLIL*- RM50 setiap bulan

Transaksi : *SSI*


2.❤️ *TAJAAN ANAK YATIM TAHFIZ*- RM10 sebulan setiap penyertaan

Transaksi : *AYT*


=============
🌸 *Program Khas sepanjang Tahun*
=============

1. ❤️ *Wakaf Kit Jenazah*- RM10 setiap penyertaan 

Transaksi *KitJenazah*

2. ❤️ *Tajaan Umrah Asnaf* 

-RM30 setiap penyertaan

transaksi *umrah*

4. ❤️ *wakaf Telaga Kemboja* 

 RM10 setiap penyertaan

Transaksi *telaga*

5. ❤️ *Wakaf Kenderaan ATJ*
RM40 satu lot

transaksi *Wakaf Van*

6. ❤️ *Wakaf Quran*
Senaskah RM25 (3 sesi setahun)
JAN-APR
MEI-OGOS
SEPT - DIS

Transaksi *Wakaf Quran*

5. ❤️ *Kit Sekolah Anak Yatim* (BERMULA PADA SEPT HINGGA NOVEMBER 2020)

transaksi *KitSekolah*

6. ❤️ *Wakaf Penapis Air* RM20 satu lot

transaksi *AIR*

7. ❤️ *Tabung Anak Yatim* khas pelbagai

transaksi *Anak Yatim*

8. ❤️ *Tabung Surau/Masjid* keperluan baiktambah surau/masjid

transaksi *SurauMasjid*

 9. ❤️ *WAKAF KERUSI RODA* 

transaksi *WKR*

10. ❤️ *TABUNG DAPUR ASNAF*
RM10 setiap penyertaan

Transaksi *ASNAF*

================
🌸 *Program Khas Bermusim pada bulan RAMADAN SAHAJA* (MARCH 2020 akan bermula) 
================

1.❤️ *Program Infaq Ramadan Mekah & Madinah*

transaksi *InfaqMekah*

2. ❤️ *FIDYAH BERAS* (untuk mereka yg nak bayar fidyah hutang puasa yg lepas) dibuka dari JAN hingga APR 2020

Transaksi *FIDYAH*

==================
🌸 *PROGRAM KHAS BULAN ZULHIJJAH* (BERMULA MEI SEHINGGA JULAI 2020)
=================

1. *Program Ibadah Korban & Aqiqah*

transaksi *korban/aqiqah*

*NOTA*πŸ“ untuk urusan *FIDYAH ATAU Zakat* jemaah boleh terus berhubung dengan admin Pn Rosya 0192314480 untuk urusan lanjut☺

semua infaq menggunakan akaun Rasmi ATJ.
mohon jemaah *notedkan* infaq masing2 mengikut hajat, *sedekah/wakaf* masing2 ke;

πŸŽ€ bank in/ transfer ke akaun rasmi ATJ:

*MAYBANK AMAL TILL JANNAH*
 πŸ§ *5621 8831 9223*

‼️‼️ *PENTING dan ambil maklum*

Para jemaah semua dikehendaki ⤵️
_*Maklum infaq dan wakaf tuan puan kpd admin_* FATIN HAMAMAH

⤵️
www.wasap.my/601162351268

πŸ“ untuk tujuan pengasingan dana.

Jazakallahukhair..
didoakan semoga infaq/wakaf/sedekah kalian semua diredhai Allah..amin😊

SEMOGA ALLAH MERAHMATI SEMUANYA DAN PERMUDAHKAN SEMUA URUSAN KITA DI TAHUN 2020..AMIN
Read More...

Friday, 22 November 2019

Program Cat Food

Program infak terbaru Amal till Jannah Kucing Food Bank. 

Alhamdulillah syukur, semoga Allah permudahkan program baru di bawah kelolaan team KFB ATJ *kucing food bank* bakal dilaksanakan bermula hari ni 22 November 2019☺


perancangan untuk memulakan program ini dah lama..Alhamdulillah syukur Allah izinkan ianya slow2 bergerak☺


Jemaah yang mahu menyumbangkan dana boleh hubungi nombor admin tertera ya. 
Read More...

Wednesday, 6 November 2019

Kasih Ibu di Bawa ke Syurga

Sekeping HATI

Apabila meningkat usia, hati makin sensitif, mudah terasa dan merajuk. Bukan orang cinta cinta saja suka merajuk, orang tua memasuki usia emas juga mudah terasa hati walaupun sebelumnya adalah seorang yang berjiwa kental dan tidak ambil peduli.

Tambahan dengan anak anak. Bukannya bila suruh anak buat sesuatu atau bila kita meminta sesuatu, apabila anak buat tak tahu dan tidak ambil peduli, kita rasa relax aja. Sungguh, ibu atau bapa pasti terasa hati dan berdukacita. Sedih bertingkat tingkat. Kadang tu apabila anak bersuara agak kuat, pun dah bergegar hati, takut anak jadi derhaka sebab anak terlupa sempadan neraka syurga.




Dah tua tua lagi mudah nak kecik hati dengan perangai anak anak. Minta tolong anak picit kaki, anak kata penat. Suruh anak  buat sesuatu, bertangguh tangguh. Ajak buat kebajikan, ada alasan. Terasa hati dan kecik hati dah macam bersarang dalam jiwa.

Tapi hati seorang ibu, kerana takut anak ke neraka, takut anak jadi derhaka, dia rela mendiamkan diri dan menangis sambil dalam hatinya istighfar. Melawan bisikan syaitan yang gembira apabila anak jadi derhaka. Berkata 'uhh' pun sudah dianggap derhaka apatah lagi jika anak melawan, membantah atau tidak ambil peduli permintaan emak bapanya.

*Seorang ibu tidak rela anaknya disakiti sejak lahir, alangkan nyamok gigit pun dia sanggup berperang mengejar nyamok, apatah lagi membiarkan langkah kaki anaknya menuju ke neraka. Sia sia mengandung, melahir, menyusu, mengasuh, mendidik dengan susah payah kemudian membiarkan anak ke neraka atas sebab anak tidak reti menjaga hatinya. Tidak sama sekali.*

Sepenuh jiwa raga saya abaikan bisikan syaitan dari mendoakan sesuatu yang buruk kepada anak. Istighfar, zikir atau doa supaya Allah ampunkan dosa dosa kita dan anak kita. Tak sanggup anak menjadi derhaka kerana kita merasa kecik hati. Kasihan anak. Kita kena usaha ubat hati kita supaya tidak terus berasa kecik hati dengan anak anak. Anak anak tu pun sebenarnya sedang diuji oleh tuhannya agar menjaga iman dan akhlak. 

Oleh itu wahai ibu ibu diluar sana, jangan sekali kamu berasa kecik hati dengan anak kamu. Mudahkan urusan agar kamu tidak mudah merajuk dengannya. Jika syaitan mengajak bersongkokol dengannya, segera menjauhkan diri. Istighfar jangan berhenti. Zikir, tasbih, takbir terus dialunkan sampai bergema di dalam tempurung kepala. Doakan yang baik baik untuk anak itu. Selagi masih ada rasa merajuk, teruskan berzikir dan beristighfar. 

Sayang anak bukan sahaja semasa di dunia tetapi nak kumpul bersama sama dengan anak di mahsyar nanti sambil berjalan menuju ke syurga.  Terus terusan berdoa agar Allah beri petunjuk dan jalan keluar sebarang masalah yang sedang dihadapi.

Sebab tu hati ibu, apabila selepas anaknya membantah suruhannya, dia masih boleh sembang dengan anak, boleh  gurau gurau dengan anak. Ketepi segala bisikan syaitan. Sebab mahu anaknya ke syurga. Tak mahu anaknya tergolong dalam golongan orang derhaka. Seorang ibu sanggup nangis di dunia dari dia nangis diakhirat nanti apabila cari anak tak jumpa jumpa.

Seorang ibu yang pengasih setiap malam doa, meredhakan anak anak, mengampun dosa anak anak, walau anak takde minta ampun kepadanya.  Doa doa kan yang baik baik untuk anaknya. Supaya apabila mati, dosa anak anak dengan telah terhapus. Seorang ibu tidak akan dendam dengan anaknya, kerana itu kerja sia sia.

Jadi wahai suri suri, jaga iman  jaga lah hati jangan sampai kita terdetik doa yang bukan bukan kepada anak kita. Rugi sangat, kesal sangat jika anak kita tak menjadi soleh atas kerana kita selalu nak kecik hati dan merajuk. 

Utamakan anak kita kerana kita menunggu doanya di alam barzakh nanti. Doa anak orang belum  ada jaminan sampai ke kita.

Semua boleh jadi ibu solehah, semua boleh share status ini.

Tips bila hati rasa sebak dengan anak, bawa baring pejam mata menangis tapi dalam hati jangan berhenti istighfar, minta ampun dengan Allah. Jangan layan bicara hati yang sedih dan duka. 

#CATATANMENJELANGKEMATIAN
#credit to fb Uswatun Hasanah

@muslimahcircle 🍁
Read More...