Kisah Solat dan Keberkahan Waktunya

Share:

Bismillah.

Sedikit perkongsian, tentang solat dan keberkatan waktu yg ada di dalamnya. Saya yakin setiap orang pernah merasa walaupun hanya sekali, secara sedar atau sebenarnya banyak kali berlaku tetapi tidak sedar tentang keajaiban tersebut. Saya pernah, sebenarnya banyak kali tetapi hanya ingin kongsikan dua kisah sepanjang kehidupan saya, begitu dekat dgn saya, dan ia terkait dengan SOLAT DAN KEBERKATAN WAKTU nya.

SITUASI 1

Ketika di Matrikulasi Uiam dahulu, kira-kira 10 tahun yg lalu. Saya ada seorang pensyarah yg bernama Mrs. Jagdish Sidhu. Beliau mengajar saya subjek Reading. Selalu saya kelam kabut mengejar utk sampai ke kelas beliau daripada kelas sebelumnya. Kelam kabut nak makan, kelam kabut nak solat, kelam kabut semula nak ke kelas nya di bangunan smawp. Lambat seminit, pasti akan dihalau keluar. Beliau akan sentiasa mengelek jam dinding di celah ketiaknya, dan semua orang kena ikut waktu jam yg dibawa nya.

Pernah sekali, saya solat zohor lama sangat. Baca dgn penuh khusyuk dan menghayati maksud. Sebenarnya dgn harapan, saya terlepas waktu dan tak perlu rushing ke kelas tersebut ;p Apa yg terjadi ialah sebaliknya. Waktu masih banyak! Dan saya berlenggang ke kelas beliau. Pun masih ada waktu berbaki setelah saya sampai ke kelas.

Saya jadi wow! Walaupun sebenarnya ada sedikit kerungsingan, kenapa dah solat lama-lama pun tapi masih ada waktu berbaki untuk pergi ke kelas seolah jarum jam tak bergerak? Hehehe

Bila kenangkan semula, itulah keberkatan waktu solat. Solat yg didirikan tanpa kelam kabut, menghasilkan waktu yg lebih byk selepas itu.

SITUASI 2

Berlaku ketika saya menguruskan anak bersendirian ('Ulya) dan suami saya jauh di Makkah. Saya selalu kesuntukan waktu untuk mengulangkaji pelajaran sekiranya tiba musim sejuk/winter kerana biasanya kami akan sama-sama sakit. Akan sama-sama meredah hujan. Akan silih berganti demam, selsema dan batuk. Pernah sehingga saya pitam dan hampir pengsan mengurusi diri sendiri dan anak. (MashaAllah hebat sungguh ibu-ibu tunggal di luar sana!)

Pada suatu hari yg sepatutnya saya perlu menghadapi peperiksaan Sirah Nabawiyyah, Dr. Khalid Syurman, saya telah keluar awal sejam utk bertemu Doktor, meminta syafaat lah konon nya untuk membenarkan saya menangguhkan peperiksaan ke hari berikutnya. Ekoran dari tak habis study lagi subjek tersebut. Doktor hanya senyum dan cakap, Allah akan tolong kamu. (Beliau tahu kondisi saya berjauhan dgn suami dan ada anak bersama saya)

Saya tak cakap banyak, terus mencari sudut tertutup di tingkat yg sama, bentang tuala good morning dan solat sunat 2 rakaat. Saya tak tahu nak solat apa, saya tak solat hajat, saya hanya solat sunat. Teringat ustazah kat Dq pernah bagitahu, kalau dah boring sangat tak tahu nak buat apa, solat sunat. Jadi, saya buntu, tak tahu nak solat apa, saya terus solat sunat dan solat dgn agak lama.

Ajaibnya.

Masa menjadi begitu panjang, hati saya begitu tenang, otak dan fikiran saya terasa lapang dan pelajaran mudah masuk. MashaAllah! Subhanallah! Dan saya masih ingat, ketika dapat kertas jawapan tersebut, Dr senyum pada saya dengan beberapa taujihat yg masih saya ingat sampai sekarang.

MashaAllah.
Di dunia lagi Allah telah menunjukkan kekuasaanNya.

Minggu lepas, suami ada berkongsikan sesuatu yg berkaitan dgn solat. Kata beliau, Dr. Abd Jalil Dhomroh ketika di dalam kelas sempat mengisahkan bagaimana waktu solat yg dibiarkan tanpa mengerjakan solat selepas bermulanya waktu solat tersebut adalah dinilai sebagai lalai. Lalai dari mengingati Allah SWT. Sebagai contoh, setiap sejam terlewat daripada awal waktu solat, maka 1/24 jam kita dinilai sebagai lalai. Lebih malang lagi, jika setiap waktu terlewat, semakin besar nisbah lalai kita di sisi Allah. Sekiranya masuk waktu, dan terus menunaikan solat, maka waktu yg selepasnya itu dikira sebagai waktu yg sentiasa mengingati Allah. Cuba kira berapa nisbah hitungan lalai kita dalam hari ini, minggu ini, dan bulan ini.

Kata suami lagi memberi contoh.

"Tengok ayah, kalau dia buat kerja macamana pun mesti dia berhenti bila masuk waktu solat.."

"Tengok Tok Guru (Nik Aziz). Kalau ke mana-mana, benda pertama yg dia akan tanya dulu pada drivernya, nanti kita akan solat di mana."

Tok Guru, siap pesan lagi pada driver dia, setiap setengah jam sebelum waktu solat, kena berhenti di mana-mana masjid.

Dan saya teringat, ibunda kepada artis terkenal. Suka ayah saya melihatnya, bersedia awal sebelum masuk waktu solat. Awal lagi telah dihamparkan sejadah utk bersolat. Mukanya cerah bersih, sejuk mata memandang walaupun usianya telah mencecah 70 tahun. Subhanallah. Cahaya orang yg menjaga solatnya.

Subhanallah.
Betapa besar impak solat di dalam kehidupan kita. Padanya ada masa yang berkat. Padanya ada hidup yg nikmat.

Semoga kita semua tergolong dikalangan mereka yg bertaqwa dan beramal soleh. Sentiasa meletakkan akhirat di hadapan tanpa meninggalkan dunia. Dan tidak meletakkan dunia di hadapan, jauh melupakan akhirat, negeri yg kekal abadi.

Wallahu A'lam.

Baytul 'Ulya, Irbid Jordan.
1933 hrs | 26 Okt 2015


No comments