Tabung Sedekah Jumaatku

Share:
Teks: Emme Marina Mohamad

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera semua,


( Alquran  Surah Al Baqarah Ayat 267 )

Hai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan Allah) sebagian dari HASIL USAHAMU YANG BAIK-BAIK dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan JANGANLAH KAMU MEMILIH YANG BURUK-BURUK lalu kamu nafkahkan dari padanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.


Kebesaran Sedekah pada Hari Jumaat





Sedekah pada hari apa pun sangat utama. Namun, khusus pada hari Jumaat, Allah memberinya pahala “lebih”, apalagi pada bulan Ramadhan, hari Jumaat merupakan hari yang utama dalam Islam, lebih utama lagi hari Jumaat dalam bulan Ramadhan. Ada gabungan keberkahan dari keduanya – Jumaat dan Ramadhan.

“Sesungguhnya pada hari Jumaat terdapat waktu mustajab. Bila seorang hamba muslim melaksanakan solat dan berdoa kepada Allah nescaya akan dikabulkan…” (Muttafaqun ‘Alaih)

“Sesungguhnya sedekah pada hari Jumaat itu memiliki kelebihan dari hari-hari lainnya. Sedekah pada hari itu dibandingkan dengan hari-hari lainnya dalam seminggu, seperti sedekah pada bulan Ramadhan jika dibandingkan dengan seluruh bulan lainnya.” (Ibnul Qayyim, Zadul Ma’ad)

“Dan sedekah pada hari itu (Jumaat) lebih mulia dibanding hari-hari selainnya." (HR Ibnu Khuzaimah, Mauquf Shahih). Wallahu'alam.


Tabung Sedekah Jumaatku


Sedekah jumaatku merupakan program mingguan yang dianjurkan oleh ATJ.

Keterangan Tabung Sedekah Jumaatku
Sumbangan: RM5 / RM 10
Jenis sumbangan: Minuman dan makanan
Penerima Sumbangan: Masjid Khalid Al Walid
Admin 1: Emme Marina - 0189100852
Admin 2: Rohsamila - 0192314480


Penyumbang boleh bersedekah mengikut kemampuan dan sebanyak mana yang disukai. Untuk urusan audit kami, sila wassap/sms bukti sumbangan kepada admin kami iaitu Puan Emme di 018-9100852.

Untuk sumbangan secara online, bolehlah tag "tabung jumaat" supaya sumbangan sedekah anda dapat disalurkan kepada tabung yang betul.

 



   


Aktiviti Sumbangan Dermaan Anda


Kami ucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua kerana tanpa derma anda aktiviti ini tidak akan berjalan dengan lancar. Alhamdulillah, setiap minggu kami dapat dermakan minuman dan makanan ringan buat jemaah-jemaah solat jumaat. Semoga rezeki anda semua diberkati dan dipanjatkan usia untuk terus bersedekah. Aminn














Buat masa ini, kami masih mengekalkan minuman iaitu vitagen, manakala makanan bertukar-tukar. Adakalanya pisang, mee hoon, nasi, jika rezeki lebih in shaa Allah kami dapat berikan makanan yang lebih baik. Buat masa ini juga, dermaan tabung sedekah jumaat hanya mampu menanggung sebuah masjid, mudah-mudahan pada masa hadapan kelak kita dapat payung lebih banyak jemaat solat jemaah. amin



2 comments: